Rug en romp

Romp- en rugklachten komen veel voor en kunnen ook elders in het lichaam voor symptomen zorgen. Vaak is een onhandige voorkeurshouding of beweging de oorzaak van de klachten. We noemen dit bewegingsarmoede of statische overbelasting zoals bij te lang achter de computer, in de auto zitten, lang staan bij de kassa, scheef 'hangen'. Dynamische overbelasting is te zwaar tillen of dragen, zoals bij een hele dag grindtegels uit de tuin halen.

Rugklachten zijn vaak niet specifiek. Er is geen medische oorzaak aan te wijzen, maar wel vaak een uitlokkende houding of beweging. Specifieke rugklachten zijn wel medisch aantoonbaar, zoals een uitpuilende tussenwervelschijf (hernia) of stenose.

Veel voorkomende problemen

  • Buigklachten van nek of lage rug: moeite met bukken of zitten en daarna weer overeind komen.
  • Strekklachten: hoofd achterover (zoals bijvoorbeeld bij haren wassen bij de kapper), borstwervelkolom strekken of diep inademen geven problemen.
  • Inklemmingsklachten van zenuwen zoals bij een hernia (scheurtje in de tussenwervelschijf) of ischias (inklemming van de grote rug-beenzenuw door onder andere de bilspieren).
  • Spit of blokkeringsklacht: u verdraait of verstapt zich en staat scheef, krom en kan niet meer verder. Een gewricht tussen wervel en rib kan ook geblokkeerd raken. Dit merkt u doordat u moeilijker kunt draaien met het bovenlichaam of moeilijker diep door kunt ademen.
  • Stenose: extra botvorming rondom de wervels of in het wervelkanaal. Dit geeft vaak pijn en uitstralende klachten.

Mogelijke oplossingen

Afhankelijk van de oorzaak wordt een traject gekozen om uw rug soepel en stabiel te laten functioneren. Vaak maken we gebruik van de lichaamsfasciën om bewegingen beter te sturen, kinesiotaping om dit vol te houden tussen de behandelingen door en oefentherapie om de rug goed te verzorgen. Hier horen bekkenbodemoefeningen, rug- en buikspieroefeningen bij. Het doel is altijd om herhaling te voorkomen en uw belastbaarheid te vergroten. Conditietraining om de spierspanning voor veilig ruggebruik vol te kunnen houden, hoort er ook bij.