Stress en overspanning

Bij een hoge spanning in de gedachten of gevoelens van mensen reageert het lichaam altijd mee. Eerst acuut met hogere hartslag, dieper en vaker ademen en hogere spierspanning. Dit kan ook langer duren, zelfs als de spanningsveroorzaker al weg is. Het maakt voor de hersenen niet uit of er een echte tijger is of dat u denkt aan een tijger in uw kamer. Het lichaam houdt deze spanning hoog en daar goed mee omgaan is een hele kunst.

Als u zich gespannen voelt meldt u zich vaak eerst bij de huisarts met bijvoorbeeld slaapproblemen, onrustgevoelens, hoofdpijn hebben in weekenden of vakanties, het voelen van een hoge hartslag in rust, harde spieren, ervaren van een voortdurende druk in het lichaam. Eerst zal een lichamelijk onderzoek worden gedaan en soms onderneemt de arts meteen actie om de cirkel te doorbreken. U krijgt dan bijvoorbeeld slaappillen voor een week.

Wij begeleiden mensen om de spanning te ontladen door te bewegen, af te reageren als het nodig is en weer te leren rustig alert te worden. Diepe ontspanning kan worden geoefend, maar is vaak een te grote stap in het begin. Er gaat meestal wat langer overheen om dit zelfstandig goed te beheersen. Het voordeel van het aanleren van ontspanningsvaardigheden is de onafhankelijkheid van medicatie, of een vermindering hiervan. Er zijn geen negatieve bijwerkingen van ontspanningsoefeningen!