Overige therapie en training

Extra behandelmogelijkheden

In onze praktijk kunnen we ook onze extra vaardigheden inzetten, waarbij we zoeken naar de beste match tussen u, uw klachten en onze behandelmogelijkheden:

  • Energy Control Method voor mensen die sporten, hart-of ademproblemen hebben, vermoeid zijn (CVS, ME, burnout), diabetes of een andere aandoening hebben die met de stofwisseling te maken heeft. Ook voor mensen na chemokuren.
  • Stressmanagement voor het op een lijn leren brengen van hoofd, hart en handen in rust en tijdens activiteit.
  • Chronische pijn; begeleiding bij wat u nog wel wilt en kunt, zoals bij fibromyalgie.
  • Looptraining op de loopband bij 'claudicatio intermittens' (etalagebenen).
  • Nordic Walking na been- of rugblessures, wensen tot rustige verbetering van de conditie. Het zijn individuele lessen.
  • Runningtherapie bij lichte psychische stoornis zoals lichte depressie.
  • Fysiofit wanneer u wilt trainen in een kleine groep onder begeleiding van een fysiotherapeut.
  • Fysiotek voor het aanmeten van steunkousen (officieel: therapeutisch elastische kousen) voor armen, benen 

Via de blauwe balk rechts hiernaast, kunt u veel meer lezen over deze mogelijkheden.

Lees meer...

Energy Control Method

Adem is leven en een stoornis in uw adem door ziekte van de luchtwegen of zenuwstelsel heeft invloed op uw hele leven. Met onze biofeedback-apparatuur (meting van hartcoherentie, zuurstofsaturatie, ademdiepte en -frequentie) registreren we de adem in rust en bij inspanning. Op basis van deze gegevens (en die van uw hartslag, bloeddruk, BMI en medicatie) wordt een begeleidingsprogramma samengesteld. Deze kan bestaan uit stressregulatie, opwekken van innerlijke rust, ademtechnieken, energiebalans en conditie. Meestal is dit een schema van zes weken, waarna een nieuwe meting wordt gedaan.

Zowel sporters als niet-sporters, mensen met en zonder luchtwegaandoening kunnen hieraan deelnemen.

Voor mensen met CVS, ME, burnout, fibromyalgie of vermoeidheid na chemokuren is deze manier van hersteltrainen zinvol. Pas als iemand herstelvaardigheden heeft aangeleerd volgt een training van conditie en belastbaarheid.

Leo Braam is lid van het Energy Control therapeuten netwerk.

Interessante literatuur van de uitgeverij Lucht BV, 2013:

Ik hardloper omslag JPEG3Verademing omslag JPEG3

 

Lees meer...

Stressmanagement

Het is gezond als uw lichaam op allerlei omstandigheden reageert, ook op stress. Het is fijn als u kunt wegrennen als er een eng beest op u af komt. Maar als het beest weg is en de stressreactie blijft bestaan, raakt u uitgeput. Onder andere uw immuunsysteem raakt dan ernstig verstoord. Stressmanagement leert u hier goed mee om te gaan, de stressreactie kunt afbouwen en weer in balans komt. Vaak is het nodig dat de gevoelde stress eerst lichamelijk wordt vertaald in een daarbij behorende actie. Bij gevoelde stress is de rusthartslag vaak hoger dan bij iemand die ontspannen is. Bij een gezond volwassen persoon is de rusthartslag ongeveer 60 hartslagen per minuut. Een rusthartslag van 93 in zittende houding lijkt meer op die van iemand die aan het wandelen is. Als u dan daadwerkelijk gaat wandelen voelt u zich vaak beter, omdat uw hartslag overeenkomst met uw lichamelijke actiebereidheid. Hoofd, hart en handen zijn hetzelfde geschakeld en zitten weer op één lijn. Dat is de eerste stap.

De kunst is om daarna weer terug te schakelen: lijf weer in rust, hartslag wat lager, gedachten wat helderder en emoties wat meer in balans. Het oefenen daarvan kan bij ons, ook met behulp van meetapparatuur, zoals hartcoherentie  en energy control method. Iemand kan zich alleen ontspannen als hij/zij zich veilig voelt. Dat is erg persoonlijk, daarom zijn er ook zoveel ingangen om tot ontspanning te komen. Wij zoeken met u naar de meest geschikte vorm voor u. 

  • Ademoefeningen: adem kort in, adem langzaam uit en pauzeer. Kijk ook eens in het boek Verademing.
  • Progressieve relaxatie  volgens Jacobson
  • Hold Relax methode om lokale spieren wat meer te ontspannen.
  • Geleide visualisatie over uw lichaam, uw cellen, zoals door dr. Carl Simonton werd onderzocht.
  • Imaginatieoefeningen over situaties die bij u passen en waar u rustig bij wordt. U stelt zich daarbij dingen voor als beeld, muziek, warmte, koude, trillingen, etcetra.
  • Aandacht voor uw lijf, niet alleen met denken, maar vooral met voelen, kan al veel inzicht geven. Dit is niet hetzelfde als mindfulness.
  • Stilstaan bij de vraag wat uw lijf u te zeggen heeft.
  • Gesprek over belangrijke waarden, normen uit uw (familie-)geschiedenis die met stress of druk te maken hebben. Soms wordt u doorverwezen naar een psycholoog als daar de beste ingang voor uw verbetering gevonden kan worden.
  • In balans met onrust is een leuke blog over allerlei mogelijkheden om tot ontspanning te komen.
Lees meer...

Chronische pijn

Bij chronische pijn is er eigenlijk een grotere pijnbeleving dan op basis van een pijnprikkel kan worden verklaard. Pijnbeleving wordt beïnvloed door factoren als stress, afleiding, angst, depressie, ontspanningsmogelijkheden, persoonlijke veerkracht, beschikbare hulpmiddelen en aandacht. 

Bij de training gaat het erom hoe u met uw pijn toch een voor u goed leven kunt leiden. Wilt u uw aandacht richten op wat u nog wel kunt en wat er nog verbeterd kan worden? Het verleggen van de focus, iets anders voelen dan pijn, is al een hele grote stap.

Voorbeeld: een patiënt heeft al 25 jaar pijn, zit in een rolstoel en wil iets anders voelen dan de pijn. Hoe kunnen we haar helpen haar aandacht te richten op iets anders en de mogelijkheden in haar lichaam daarvoor te benutten? Ze is helder van geest, kan goed knutselen, goed regisseren, is mondig en kan zich daardoor concentreren op bijvoorbeeld het goed uitvoeren van haar huishouding en het aanleren van het gebruik van hulpmiddelen. Zo wordt ze minder moe en kan ook genieten van bijvoorbeeld een mooie film.

Wat bestaat er nog naast de pijn en heeft dat nog waarde voor u? Hoe kunnen we dat met onze fysiotherapeutische mogelijkheden ondersteunen? Uw doelen zijn de leidraad en als onze kennis of kunde tekortschiet, zoeken we samen met u verder naar een betere oplossing.

Als de pijn wordt veroorzaakt door een duidelijke pijnprikkel, zoals wanneer een tumor op een zenuw drukt, helpt alleen goede directe pijnbestrijding. Dat kan bij ons met elektrotherapie, zoals TENS. Vaker wordt echter naar een medische oplossing gezocht.

 

Lees meer...

Wandel- en looptraining

runningth

Lees meer...

Lopen onder begeleiding, binnen op de loopband, buiten op straat, langs het Spaarne of in de duinen voor mensen met:

  • vaatklachten die te maken hebben met de slagaders, zoals claudicatio intermittens (etalagebenen). Behalve looptraining is het vaak nodig om oefeningen in ruglig uit te voeren: zo vaak mogelijk met de benen in de lucht de voeten op en neer bewegen geeft een enorm doorbloedingseffect. Het kost moeite om dit dagelijks te doen, maar u krijgt steun van onze therapeuten! De kracht van de beenspieren heeft vaak te lijden onder een slechte doorbloeding. Hier worden speciale oefeningen tegen gegeven, rekening houdend met gewrichtsklachten en andere mogelijke blessures. Begeleide looptherapie is net zo effectief als een operatie maar heeft veel minder risico's.
  • vaatklachten die te maken hebben met de aders (venen), zoals spataderen, trombose en chronische, veneuze insufficiëntie. Daarbij gebruiken we loop- en krachttraining, vooral van de kuiten, en passen we soms speciale, veneuze massage toe. Vaak blijft in de benen wat meer bloed 'staan' wat spataderen, diepe vaatproblemen, kapotte kleppen of soms zelfs stolsels tot gevolg heeft. Sommige mensen zijn hier meer gevoelig voor dan andere. Denk aan zwangere vrouwen, ouderen die niet veel bewegen en aan aanleg in de familie. U krijgt adviezen om de afvoer van het bloed vanuit de benen terug naar het hart te bevorderen, zoals slapen met het voeteneinde iets omhoog, meer dan veertien passen achter elkaar lopen, dragen van goede sokken, compressiekousen of siliconenzwachtels.
  • hartaandoeningen. Op geleide van de meetapparatuur (bloeddruk, hartslag, saturatie) kunt u bij ons trainen voor herstel, conditie en ontspanning bijvoorbeeld met de energy control method. We beginnen met een meting van de rust- en inspanningsmogelijkheden, waarna een speciaal trainingsprogramma voor u wordt samengesteld. Uiteraard alleen op verwijzing van uw cardioloog of longarts. Indien nodig krijgt u ook individuele ontspanningsoefeningen.
  • verminderde belastbaarheid na verwondingen (bijvoorbeeld gescheurde enkelbanden), operaties (nieuwe heup, meniscusoperatie), radiotherapie, chemotherapie, bij longziekten, artrose, osteoporose en andere, chronische aandoeningen adviseren we Nordic Walking. Eerst leren we u dit individueel aan, later kunt u dan deelnemen aan duinwandelingen onder supervisie van een fysiotherapeut. U loopt op uw eigen inspanningsniveau en kunt ondanks uw beperkingen toch aan uw conditie werken.
  • psychische klachten, zoals een lichte depressie. U krijgt dan wandel- of runningtherapie. Runningtherapie is het aanleren van een rustige duurloop en helpt om de stofwisselingsprocessen in het lichaam beter te laten functioneren. Door het vrijkomen van lichaamseigen stoffen, zoals endorfine, adrenaline en serotonine, ontstaat een ontspannende werking op het lichaam. Tevens wordt de vetverbranding geactiveerd en verbetert het gevoel van welbevinden. Er ontstaat een gunstig effect op het zelfvertrouwen en het laat toe om het lichaam weer te ontdekken (herstel van het evenwicht tussen geest en lichaam). U gaat er fitter uitzien. Ten slotte is het ook een effectief middel tegen het vaak gehoorde piekeren, omdat het helpt gestructureerder en helderder te denken. Runningtherapie kan dan ook goed samengaan met andere gedrags- en probleembeïnvloedende therapieën waarbij helder en gestructureerd denken een belangrijke rol speelt. Bij bijvoorbeeld maatschappelijk werk, een psycholoog of psychiater, een zelfhulp- of groepscursus.
  • loopproblemen, hardloopblessures. Er wordt een analyse gemaakt, indien nodig met videobeelden, van uw loopwijze. Daarna volgen tips en training om toe te passen. Wij werken veel volgens de principes van de Chi-running methode

Fysiofit

Lees meer...

In kleinere groep (zes tot acht mensen) kunt u intensief trainen onder begeleiding van een fysiotherapeut. De les van één uur bestaat uit een warming up, oefeningen die gericht zijn op kracht, conditie en lenigheid en een cooling down. U doet eerst een intake en test om uw belastbaarheid en risicofactoren te inventeriseren.

Elke les is anders dan de vorige en er wordt veel rekening gehouden met persoonlijke wensen en belemmeringen. De kosten voor deze vorm van fitness draagt u zelf.

Lestijden

Maandag van 10.30-11.30 uur ( seniorenniveau) en van 18.30-19.30 uur

Dinsdag van 19.15-20.15 uur

Fysiotek

Lees meer...

Wij beperken ons niet tot het aanmeten van een steunkous (officieel Therapeutisch Elastische Kous, ook wel TEK genoemd), maar verwachten van de patiënt dat hij/zij gebruik maakt van de andere behandelmogelijkheden om tot een optimaal resultaat te komen. Dat betekent vaak zelf actief oefenen.

Een oedeemfysiotherapeut meet de omvang van benen of armen op om de mate van oedeem te bepalen. Het is dan een kleine stap om ook steunkousen aan te meten. Op deze manier heeft u de volledige verzorging van uw oedeem op één adres. Fysiotek regelt voor ons alle contracten met de zorgverzekeraars, verzorgt de afhandeling van alle leveringen, verwerkt specifieke wensen en handelt klachten af.

Namens Fysiotek kunnen wij alle merken TEK's leveren, in allerlei kleuren en in allerlei stijlen voor armen en benen.

U heeft nodig een recept/verwijzing van een arts met daarin:

  • indicatie en mogelijke co-morbiditeit (welke rol spelen andere aandoeningen bij uw zwellingsklacht?)
  • voorgestelde maatvoering
  • drukklasse en de keuze voor rond- of vlakbrei
  • patiëntgegevens: naam- en adresgegevens, geboortedatum, burgerservicenummer, zorgverzekeringnaam en -polisnummer
  • naam en stempel van de arts